torsdag 1 maj 2008

Naromdressing


Idag blev det fläskfilé till middag... Örjan och Danne fick klyftpotatis och sallad till... Jag som ska ner i vikt lite inför sommaren fick nöja mej med sallad... fast det är gott så det gör inget.
Tidernas godaste dressing är Alpnaerings Naromdressing tycker jag.
Det är inte alltid jag har alla kryddor som man ska ha i så jag brukar ändra lite efter vad jag har...
origilareceptet är i alla fall:

Naromdressing:
4 msk socker
1 dl vitvinsvinäger
2 1/2 dl god olja
2 tsk senapskrydda (där brukar jag kan vanlig senap om det kniper)
2 tsk Narom allkryda (påminner om Aromat så man kanske kan ta det?)
4 tsk vitlökskrydda (går med pressad vitlök.... efter smak)
8 msk mjölk

Det blir mycket dressing men den är god och håller sig i kyl 3 - 4 veckor lovar dom.
Känns lite skumt med tanke på att det är mjölk i men det kanske blir någon kemisk reaktion tillsammans med vinägern eller nåt vad vet jag... Den har väl aldrig räckt riktigt så länge här men i alla fall i ett par veckor och under den tiden har den inte surnat i alla fall. Däremot så delar den på sig så man får vispa om eller skaka den innan man ska använda den.

Dagens citat är Nalle Puh..... men stämmer på mig och min bästa vän Lena =) : När man är en björn med en mycket liten hjärna och tänker ut saker, upptäcker man ibland att en idé som verkade vara riktigt idéaktig inne i hjärnan, är helt annorlunda när den kommer ut i det fria och andra människor ser på.

Kram/Anette

2 kommentarer:

annamaria sa...

Jag har aldrig provat alpnaerings naromkrydda. Har bara haft löksoppepulvret och det är underbart till köttbullar. Trevlig blogg du har!

Anette sa...

Tack =)