torsdag 15 maj 2008

Nässelsoppa

Idag blir det nässelsoppa till middag. Det finns inte så himla gott om nässlor än men de som finns är späda och fina. Det är riktigt, riktigt gott och dessutom nyttigt har jag förstått.
Hela dagen igår gick åt att förvälla de där himla murklorna. Var tänkt att cykla dit igen och kolla efter mer men jag hade 2 kg som skulle förvällas igår och det tog nästa hela dagen.
Vet inte riktigt vad jag ska göra med dem... men nu ska jag väl inte behöva riskera att förgifta någon i alla fall.

Nässelsoppa var det ja, jisses vad det luktade sommar när man förvällde nässlorna.
så här gjorde jag i alla fall :

2 liter späda små nässlor
1½ l vatten
2 msk rumsvarmt margarin
3 msk vetemjöl
2 tärningar hönsbuljong
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
½ dl finskuren gräslök

Gör så här:
Lägg nässlorna i en rymlig bunke fylld med kallt vatten och skölj nässlorna. Lyft upp nässlorna och lägg dem i en kastrull.
Slå på 1½ l vatten och 1 tsk salt och koka nässlorna under lock i 15 minuter.
Sila av spadet och ställ det åt sidan.
Hacka nässlorna grovt.
Knåda ihop en "kula" av rumsvarmt margarin och mjöl i en kopp.
Koka upp nässelspadet igen och lägg i buljongtärningarna.
Lägg också i den hopknådade margarin/mjölkulan.
Låt denna smälta under omrörning.
Koka i 4-5 minuter.
Lägg i nässlorna i nässelspadet koka upp och smaka av med salt och peppar
Servera soppan med ett nykokt ägg, hackad gräslök

Man får väl äta en del mackor till misstänker jag för förutom äggen är det ju inte så mycket "matigt" i soppan. Man kan ju blada i grädde också... OM man nu har det hemma, vilket jag då inte har... och inte ska ha eftersom vikten ska ner....

Dagens citat är Margareta Krook: Att sköta sig är att se till att man hinner med det roliga

kram/Anette

2 kommentarer:

Anonym sa...

Loves favvosoppa är nässelsoppa, så det gjorde vi i måndags. Det ska ju vara nyttigt (kanske inte med alla mackorna då). ;)
Må så bra!

Hanna sa...

Jag vill också göra nässelsoppa!!! Finns inte så mycket nässlor på körfältet.