söndag 15 juni 2008

Lax med citronsås

Jag försöker att servera fisk minst en gång i veckan.... det funkar väl inte riktigt jämt men ambitionen finns där. Idag blev det ugnsstekt lax med citronsås. I och för sig är det lite överkurs med sås till den här rätten för den är rätt "såsig" i sig... men den här citronsåsen är så god och så jättelätt att göra så det fick bli en sån ändå.
Så här gjorde jag.

4 portionsbitar lax
1/2 dl ströbröd
1 dl riven ost
1 dl grädde
1 1/2 dl mjölk.

Lägg laxen i en ugnsform. Salta den.
Blanda ihop övriga ingridienser och häll över fisken.
Klicka ev över lite smör.
In i ugnen 20 minuter på 275 grader. Ev behöver du ösa någon gång.

Citronsås:
1 dl grädde
1 burk creme fr.
1 fiskbuljongtärning
rivet skal av en halv citron
citronsaft efter smak.
smaka av med salt och peppar.

Jag hade nypotatis (alltså någon skånepotatis... rätt smaklös faktiskt) och grönsallad till.

I övrigt så hoppas jag väl på att sverige spelar minst oavgjort mot ryssland i nästa match. Det var så snöpligt att italien fick in ettt mål just i slutminuten. Jag hade redan börjat andas ut och glädja mig över ett oavgjort resultat. För att inte tala om min sambo som tog det mest dom en personlig förolämpning att dom förlorade... Han som betalar skatt och allt =)

Dagens citat är från en okänd: Inför skattemyndigheten är vi alla rika......

kram/Anette

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi har precis lunchat på resterna från igår - lax, nypärer och hemgjord hollandaise (stavning?) och det var också jättegott! Citronsåsen låter väldigt god!
Nu ska jag gå ut och slåss med myggen en stund. Vi hörs, kram.