fredag 20 juni 2008

Rabarbersufflé

Midsommarafton..... och dåligt väder... eller dåligt och dåligt.... solen skiner ju gud bevars men varmt är det inte och blåser gör det också.

Vi grillade till middag, hade fått tips av en bekant att det var gott att grilla rimmad fläsklägg som man kokat först. Jag kokade fläsklägg på förmiddagen vilket ju gjorde att det luktade jul mer än midsommar i mitt kök.
ja... inte vet jag inte... vi hade fläskfilé också... filén är slut men läggen finns kvar det säger väl det mesta..... mycket stök för så lite....

Nåja nog om detta. Till köttet serverade jag samma potatissallad som sist vi grillade (eller inte samma men samma recept var det allt =) och en grönsallad.

Till efterrätt hittade jag ett recept på rabarbersufflé som jag bara måste prova.
Det blev gott så det kan jag nog tänka mig att göra fler gånger.

så här gjorde man till fyra portioner.

300 gr rabarber
3 msk socker
3 äggvitor
100 g vit choklad
1 äggula
2 msk vetemjöl

skär rabarbern i bitar. Lägg dem i en kastrull och smält tillsammans med sockret.

vispa äggvitorna till ett hårt skum.

Smöra 4 små suffléformar och lägg i en msk av rabarberkompotten i varje.

Hacka ner den vita chokladen i resten av kompotten och låt den smälta.
Tillsätt äggula och vetemjölet.

Vänd ner rabarberblandningen i äggvitor.

Fyll formarna och ställ på en het plåt. Grädda i 175 grader varm ugn ca 20 minuter tills dess de pöst upp och fått färg. Servera genast med vaniljglass.

Dagens citat är Martin Coborn: Citerar gör endast de som inte själva har något att säga....

ooops.... där fick jag...
ha en härligt midsommar kram/Anette

1 kommentar:

Hanna sa...

Jag väntar på en inbjudan till middag med rabarbersufflé till efterrätt. Nästa helg skulle passa bra. ;)