fredag 6 juni 2008

Cykelhjälm och cykellopp


Okej... idag är det dags för nästa kraftmätning... Jag, AnnaKarin, Hanna och Sara ska cykla Jämthjulingen... ett cykellopp på 3,9 mil.... inte allt för ansträngande... men då ska vi lägga till värmen och det här med hjälm då...

Alltså jag köpte hjälmen för några år sedan, man är ju tvungen att ha när man cyklar lopp (jädrar vad det där lät.... som om jag ställer upp på tävlingar stup i ett.....=)
Jag lånade Örjans gamla förut men senaste åren har jag en egen... den röda på bilden. Den svarta som hänger bakom är Örjans och den ska Hanna låna.
När jag köpte min hjälm bestämde jag mig för att använda den. Det är ju bara fånigt att ha en som man inte har på huvudet utan på hatthyllan....
Och från början gjorde jag det faktiskt. Vägen mellan Fjäl och Lit är ganska smal och krokig och ganska mycket tung trafik så det är ju vettigt att ha den på sig...

men så var det det här med fåfängan då... Hur snyggt är det??? Sen blir man svettig under eländet och när man tar av det är håret platt och blött.... Alternativet är ju att behålla den på inne på affären då... fint om man skulle halka på något också vilket ju inte vore helt olikt mig.... men ändå... Sen skaver hakbandet i någon av dubbelhakorna känner jag.... Man kan ju i och för sig ha den lösare också men sitter hjämen verkligen rätt då?

Nåja idag ska den användas. Vi brukar börja vår Jämthjulingsdag med att hämta ut nummerlapparna i 11-tiden och sen har vi två timmar kvar till start... Då brukar vi cykla runt lite i stan, ta en fika och sen följa nationaldasfirandet utanför rådhuset, eftersom starten går därifrån också. Hela dagen idag kommer i alla fall hjälmen vara på huvet... för även om det känns töntigt med hjälm på huvudet så är det ännu töntigare att köra runt och ha den på styret.....

Vem vet kanske jag lär mig idag.... Örjan brukar säga att han man inget att skydda behöver man ingen hjälm.... Kan ju han säga som aldrig cyklar och har 3 cyklar och 2 hjälmar liggandes.....

Önska mig och mina medtävlande lycka till nu då!!

Dagens citat är Frank Debrin: Sanningen smärtar. Kanske inte så mycket som att kasta sig upp på en cykel utan sadel, men den smärtar......

Jag har sadel... men det brukar smärta rätt bra efter 4 mil på cykel ändå....=)
kram/Anette

p.s... just ja... det här är ju en matblogg.... man får varmkorv i Marieby!! korv med bröd och en sträng ketchup.... fast ett år hade dom bara senap.. men det gick de med!!!

Inga kommentarer: