söndag 8 juni 2008

grillkväll med barn och barnbarn...




I går hade vi Hanna, Joel, Weronica, Danne och lilla Aylin på middag. Hanna, Joel och lillan sov över. (Nicke och Sara var upptagen på annat håll)

Vi grillade fläkfilé till middag och till den gjorde jag en grönsallad och en sorts potatissallad. Jag hade inte testat den förut men kommer säkert göra den fler gånger.

Så här gör man 4 portioner:
800 g färskpotatis
1 rödlök
1 kruka rucolasallad
1 bunt rädisor
Dillvinärgrett:
2 msk olja
2 msk vatten
1 msk vinäger
1 tsk senap
2 msk klippt dill
1 krm salt
1/2 krm peppar

Koka potatisen och skiva den.
skiva löken tunnt och skölj salladen
Lägg rucolasalladen på ett större fat eller tallrik.
Lägg potatisskivor och lökskivor ovanpå.
Skaka samman dillvinägretten av alla ingredienserna.
Häll den över salladen.
Garnera med de skivade rädisorna.

Till efterrätt hittade jag ett recept på rabarbermosse som jag bara måste pröva.
Så här gjorde man den till 4 personer.

Rabarbermosse
500 gr späda rabarber
1 1/4 dl socker
2 dl vispgrädde
2 tsk vaniljsocker
skölj rabarbern men skala den inte. Skär i ca 1 1/2 cm tjocka bitar.
Lägg i en kastrull tillsammans med sockret.
Låt rabarbern sakta smälta på svag värme under lock.
Det blir en ganska lös kompott... låt den kallna.
Vispa grädden hårt tillsammans med vaniljsockret.
Rör ner den skedvis i den kalla kompotten.
Rör om väl
Fördela mossen i glas och ställ in dem i kylskåp i några timmar.

När jag gjorde den så tyckte jag att grädden kanske inte vart så hårt vispad, så jag vispade i kompotten med följd att den skar sig något ohyggligt... Det såg mer ut som en ost-tillverkning än en efterätt så det var bara att ta om från början med ny grädde. Denna gången vispade jag den hård och vände ner lite i taget som det så fint stod i receptet. Då funkade det.
En annan sak är ju att det på bilden i tidningen, "vår bästa mat" där jag hittat receptet, såg rätten ljusrosa ut.... Med min rabarber blev den då grågrön... men god.

Den nedersta bilden är tagen när vi trodde att Aylin hade somnat för natten... pilutta dig att hon hade.... Men det blev i alla fall en jättetrevlig kväll.
Dagens citat kommer från Italien: Den som inga barn har, vet inte vad äkta kärlek är.
Idag har jag stått på "Lit e action" och sålt smycken... varmt och trevligt värre.

kram/Anettet

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm, rabarbermoussen verkar jättegod!!!
Mat-Niklas (tror jag) tipsade om att lägga i en bit rödbeta när man gör rabarberkräm för att få finare färg, det var kanske det dom gjort i tidningen också?

Anonym sa...

...å potatissallen med förstås!! =)

Anette sa...

Jag förstod att det var något knep...så där rosa blir det inte i verkligheten... inte av Fjäl-rabarber i alla fall