tisdag 17 juni 2008

Het paj med fetaost och kryddig korv

Idag blir det paj till middag. Den här pajen är det lite "sting" i... kryddig och god.
I originalreceptet står det att man ska ha något kryddig korv typ choizo.. men jag brukar ta salami det passar så bra mot sellerin och fetaosten tycker jag.
Så här gör jag min variant:

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
75 gr smör
1 dl kesella

Blanda ihop till en deg, tryck ut i en pajform och låt vila ca 30 min.
Förgrädda den i 7-8 minuter i 200 grader varm ugn.

Fyllning:
1 dl riven ost
1 strimlad gul lök
2 tärnade tomater
100 tärnad fetaost
150 gr salami
1 strimlad selleristjälk.
peppar
3 dl grädde eller mjölk
3 ägg

Strö riven ost, strimlad lök, tärnad tomat, korv och selleristjälk samt fetaosten i det förgräddade pajskalet.
Mal över lite peppar.
Vispa ihop grädden/mjölken med äggen och häll över.
Sätt in i ugnen igen och grädda vidare ca 35 minuter.
Låt pajen vila en kvart innan du skär den.
Lägg på oliver och kryddgrönt

Jag serverar den med en grönsallad.

Dagens citat kommer från kina: Om du tror du vet allt är du dåligt underättad.

Kram/Anette

1 kommentar:

Anonym sa...

Skrubbhandskarna köpte vi på en Duka-butik som inte är Inspiration, men de kan nog ha såna där också. Annars finns dom här: http://www.favoritsaker.se/
Ha det bra och klipp dig inget mera i fingrarna nu!