onsdag 11 juni 2008

Lyxfranska

Lyxfranska

Min son påminde mig för ett tag sen om ett franskbröd jag ofta bakade när barnen var små. Det är underbart gott att rosta och speciellt om man har messmör som pålägg. Jag blev tvungen att leta igenom mina gamla recept och hittade till sist receptet.

Niklas och Sara ska komma idag så då tänkte jag passa på att överraska med att ha det brödet nybakat. Det ska vara både mjölk och ägg i vilket ju är lite ovanligt för franskbröd, men det är väl därför det kallas just ”lyxfranska”

Så här gör man 2 st.

50 gr jäst
5 dl ljummen mjölk
1 msk salt
2 ägg
2 msk sirap
15 – 17 dl vetemjöl (ca 1 kg)

Smula jästen direkt i degbunken.
Häll över mjölken och rör om.
Tillsätt salt, ägg, sirap och nästan allt mjöl.
Arbeta ihop till en deg.
Lägg degen i en skål och stoppa in det hela i en stor plastpåse.
Låt jäsa i påsen 45 min.
Ta upp degen och knåda den smidig.
Forma till två runda bröd.
Lägg på smord plåt
Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter.
Skåra med vass kniv.
Grädda i 200 grader varm ugn ca 40 minuter.
Dagens citat är Bert Karlsson: Politiker är som krokodiler, stora i käften men saknar öron.....
Är inte det sant så säg....
kram/Anette

2 kommentarer:

Östen. sa...

Någon överraskning blir det inte :D


Vad blir det till middag då?

annamaria sa...

Visst är det helt underbart med hembakt! Blir sugen på och baka nu.