fredag 13 februari 2009

Bra sockerkaka



Jag har inte så ofta kaffebröd nu när barnen flyttat hemifrån. Det var mycket roligare att baka när dom bodde hemma men igår snodde jag ihop en sockerkaka i alla fall.

Jag har ett recept på sokerkaka som är lättsamt och aldrig misslyckas... om man nu kan misslyckas med sockerkaka.

2 ägg
2 dl socker
50 gr smör
1 dl mjölk eller vatten
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Smält margarin och slå sedan i mjölken/vattnet. Låt det gärna koka upp.
Vispa ägg och socker poröst.
Rör hastigt ner den heta smör-mjölk blandningen.
Häll i vetemjölet som blandats med bakpulver och vaniljsocker.
Rör så lite som möjligt i smeten men se till så det blandas.

Grädda i 175 gradigt varm ugn. Längst ner i ugnen 35 - 40 minuter.

Nu ska jag snart till doktorn..Ska fixa till mig lite så jag inte skrämmer slag på stackars dr Sven.

I kväll kommer lill Aylin. Hon ska vara hos mig och morfar i helgen.. Det ska bli jättekul.

Dagens ord hittade jag i dagens ÖP: Oroa dig inte för ditt hjärta, det kommer att slå så länge du lever.

kram//Anette

Inga kommentarer: