fredag 27 februari 2009

Pannbiff och Varm fruktsallad med kokosyoghurt



I helgen var Hanna här. Vi brukar laga mat tillsammans. Denna helg blev det mest att vi valde recept tillsammans. Hanna hade fullt upp med present tillverkning.
Danne var också här och till middag kom också Niklas och Sara så det var fullt hus. Jättetrevligt!

Så här gjorde jag pannbiffenDet här behövs till 4 pers:
1 kokt kall potatis
1 gul lök
1 msk smör
1 ägg
1 dl mjölk
1 tsk salt
400 g blandfärs
2 krm nymald svartpeppar
2 msk smör
1. Sätt ugnen på 150°. Riv potatisen på rivjärnets fina sida.
Finhacka och mjukstek löken i smör under omrörning utan att den
tar färg.
2. Blanda potatis, lök, ägg, mjölk, salt och svartpeppar i en bunke.
Blanda ner färsen och rör tills smeten är väl blandad.
3. Forma till ganska stora biffar och stek dem i smör.

Varm fruktsallad med kokosyoghurt 4 port:
2 söta apelsiner
2 äpplen
2 dl djupfrysta hallon
2 dl annanasbitar från färsk eller burk (jag tog burk)
1/2 tsk kanel
1 1/2 msk smör
3 msk flytande honung.
Saften av en citron
1 vaniljstån (skalet)

Vanilj och kokosyoghurt:
2 dl naturell yoghurt
1 dl kokosflingor
1 vaniljstång (fröna)
1 tsk flytande honung
1 krm malen ingefära.

Värm ugnen till 125 grader. Skala och tärna apelsiner, skär bort kärnhuset ur äpplena och klyfta dem. Strö kanel över äppelbitarna.

Lägg smöret i en ugnsfast form och låt det smälta i ugnen. Tillsätt honungen, citronsaften och äpplena och sätt tillbaka formen i ugnen tills äpplena mjuknat, vilket tar ca 20 minuter. Skrapa även fröna ur vaniljstången och lägg in skalet i ugnen samtidigt.

Blanda under tiden ihop såsen och använd vaniljstångens frön.

Tillsätt resten av frukterna och bären och låt stå i ugnen tills allt har blivit ordentligt varmt (ca 10 minuter).

serverar med kokosyoghurten.

Idag har jag försökt få lite gjort... alltså i städväg... Jag har dels haft rätt mycket ont på sista tiden och dels prioriterat annat så idag skulle det bli... Jag vet inte jag... så himla mycket gjort blev det ju inte.

Dagens citat: Jag avskyr hushållsarbete, man bäddar, man diskar, man städar och sex månader senare måste man börja om igen.......;)

kram//Anette

Inga kommentarer: