tisdag 10 februari 2009

Karré i lergryta



I söndags gjorde jag karré i lergryta igen. Den här gången blev det lite mer "man tager vad man haver" men det blev riktigt, riktigt gott.

Först klappade jag in rikligt med salt och pepparmix i köttklumpen. Stekte den i het panna med smör så att den fick en rejäl stekyta.

Jag hade rotselleri kvar efter Hannas och min pirogtillsverkningen tidigare på dagen. Den skar jag ner tillsammans med morötter och gul lök. Detta lade jag i botten på min lergryta (som hade legat blötlagd i ca 15 minuter).
Sen lade jag i köttet och ca 2 dl köttbuljong.

In i kall ugn på 250 grader i ca 1 1/2 timme.

Skyn silade jag av sedan och använde som bas till såsen.. smakade av med grädde och kryddor.

Dagens ord Schopenhauer: Hövlighet är som en luftkudde: även om ingenting finns i den, så dämpar den livets stötar.

Föresten så funkar min micro igen.... solen skiner och magen känns lite bättre.
Livet kanske ljusnar lite.

kram//Anette

Inga kommentarer: