söndag 15 februari 2009

Vårkycklig




I helgen har Aylin varit här. Hon är så himla glad och rolig. Niklas var också här en del av helgen och blev Aylins nya favorit sagoberättare.

På lördag provade jag ett nytt recept på kycklig. Det kallades för vårkyckling i Aftonbladet så fast det inte är vår ett endaste dugg här så smakade det riktigt bra.
Så här gjorde jag.

1 hel kyckling ca 1,2 kg

Saltlake för att rimma kycklingen:
2 liter vatten
6 msk salt
2 tsk torkad rosmarin
2 msk färsk kyndel eller timjan
2 lagerblad

Glasyr:
2 msk japansk soja
2 msk honung
2 msk pressad citron.

Koka upp alla ingridienserna till lagen och låt kallna.

Lägg ner kycklingen i den kalla saltlaken och låt stå i kylskåp i ca 15 timmar.

Låt kycklingen rinna av i en sil eller durkslag.

sätt ugnen på 225 grader. Blanda glasyren och pensla kycklingen med ungefär hälften av den. Ställ undan resten så länge.

Lägg kycklingen i en ugnsfast from och sätt in den i ungen på mittfalsen. Ugnsstek i ca 25 minuter eller till kycklingen fått fin färg... (min blev något överfärgat....hm)

Sänk värmen till 150 grader. Pensla kycklingen med restenav glasyren.

Stek kycklingen tills den är genomstekt. ca 35 - 40 minuter till.

Jag serverade med ris till...

Dagens ord Samuel Johnson: När man har drabbats av en stor olycka bör ens första tanke gälla hur många man har undgått.

kram//Anette

2 kommentarer:

Anonym sa...

ahh vilket bra tips på saltlake, det måste jag absolut prova!

Sara sa...

Naj vilket sött kort:D