torsdag 19 februari 2009

Havrebullar


Idag vaknade jag med migrän... det var evigheter sen jag hade så ont i huvudet som tur är. Nu börjar ju tankarna snurra... är det för tidigt i alla fall att börja jobba... eller är det kanske inte jobbet jag blev dålig av heller? Jag är ju på Öronmottagningen i 6 veckor så det är mycket nytt nu igen... men det är intressant och kul.

I vilket fall så lättade huvudvärken framöver eftermiddagen för att övergå till typ bakis-huvudvärk....
När jag var och hadlade inne i Lit hade det inte släppt ännu och då bestämde jag mig för att det skulle bli soppa till middag. Man har ju inte direkt jätte aptit när man har migrän.. i alla fall inte jag.
Nu släppde det ju men soppa fick det bli ändå. Potatis och purjolökssoppa. Riktigt gott.
Som tur var hade jag jäst hemma så jag bakade havrebular till. Ett recept ur "Vår bästa mat" som jag inte testat förut. Men jag kommer baka dem fler gånger. De var lätta att baka och blev riktigt goda.
Så här gjorde jag 20 stycken

6 dl mjölk
3 dl havregryn
50 g jäst
100 g smör eller margarin
1 msk socker
1 1/2 tsk salt
ca 12 dl vetemjöl

Pensling:
vatten
Havregryn
ugn: 250 grader.

Värm 3 dl av mjölken och häll den över havregrynen. Låt dem svälla ca 30 minuter.

Smula ner jästen i havregrynen och klicka i smöret.

Värm resten av mjölken till 37 grader och häll mjölken över jästen . Rör till jästen rörts ut.

Tillsätt socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta ihop till en smidig deg.

Låt den jäsa övertäckt i ca 30 minuter.

Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i två bitar

Forma bitarna till rullar och skär varje del i 10 bitar.

Pensla bullar med vatten och doppa dem i havregryn

Låt jäsa i 30 minuter

Grädda havrebullarna i 250 grader ca 10 minuter.

Dagens ord får bli Ernest Hemingway: Lycka! Å, det är mycket enkelt! Det är bara god hälsa och dåligt minne.

Kram//Anette

Inga kommentarer: