onsdag 11 februari 2009

Rice Crisp Tårta



Danne har ju fyllt 16 år och i helgen tog han skoterkörkort som han klarade med glans! GRATTIS DANNE!!

I helgen var det första gången han var hit sen han fyllde år så då blev det dags för tårta. Det blev en tårta som jag vet är en favorit hos honom.

Rätt lätt att göra är den också förutom i helgen då när en bunke gick sönder så jag fick göra chkoladkrämen två gånger.. men den fadäsen har jag ju bloggat om redan. Så här gör man tårtan i alla fall:

Botten:
3 äggvitor
2,5 dl socker
3 dl Rice Crisp flingor

Vispa vitorna hårt. Blanda i socker och flingor.
Bred ut smeten på en bakpappersklädd plåt.
Grädda i 40 minuter

Chokladkräm:
1)smält 100 gr smört och 100 gr blockchoklad.
2)koka 2 dl vatten och 5 msk mjöl till en tock smet.
3)Vispa 3 äggulor och 2 dl florsocker.

Blanda ihop smet 1+2+3.
Bred chkoladkrämen på den kalla tårtbotten.
Vispa 5 dl grädde och bred över

Dekorera efter egen smak... min smak sa dajmkulor.

Dagens ord Edgar Dégas: Alla är talangfulla vid tjugofem. Det svåra är att vara det vid femtio.

Sant eller hur? kram//Anette

1 kommentar:

annamaria sa...

Åh det här är så gott!!! Jag gör den med smörkräm...åh vad gott.