torsdag 25 september 2008

Lingonsylt eller rårörda?


Hanna och jag var ute och plockade lingon i helgen... det blev väl inte några jättemassor men lite i alla fall. Lena A ska komma nästa vecka så ska vi ge oss ut och hämta hem lite av skogens röda guld....
Jag gillar rårörda lingon men den här gången gjorde jag lingonsylt och idag blev det fläskpannkaka med lingonsylt till middag... mmm jättegott.
Så här gjorde jag lingonsylten:
1 kg lingon
2 dl vatten
6 dl socker.
Rensa bären (det gjorde Hanna åt mig) och skölj dem.
Koka dem med vattnet i 10 minuter. Skumma noga.
blanda i sockret lite i taget och låt det koka upp.
Häll upp på rena varma brukar.
Idag har jag varit på stan med syster yster... Hittat en ny jacka till mig och en filt till sovrummet... det var väl det hela... fick träna mig på bussåkning inför jobbet på måndag. Det var välbehövligt. Jag visste inte ens vart man trycker busskortet längre =)
Nåja nu är jag förberedd och kortet är tankat. Here I come!!!
Dagens visdomsord får bli Nalle Phu: Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.
kram/anette

Inga kommentarer: