lördag 13 september 2008

Torsk med ägg och persilje sås

Är det bara jag som har svårt att få in vad för fisk man "får" äta och vilken man ska låta bli?
Torsk har jag förstått tillhör de man ska undvika.... men torsk fiskad på vissa ställen är tydligen ok.... Jag hittade "stillahavstorsk"... och eftersom dom hade påpekat att den var fångad där så fick jag för mig att det betyder att torsk från stilla havet är ok..... men vad vet jag?

Jag såg på "Niklas mat" för flera år sedan när han gjorde det här receptet men med sej istället.
Jag tror kanske jag har provat det förut men jag vet inte säkert. Gott blev det då i alla fall. Så här gjorde jag:
2 purjolökar
600 g torskfilé
1 citron
salt och peppar

Äggsås
0,5 gul lök
2 msk smör
2 msk vetemjöl
1 dl mjölk
0,5 liter vatten
1,5 fiskbuljongtärning
2 ägg
2 msk persilja, hackad

Gör så här:
Skiva purjolöken och lägg den i en eldfast form. Skölj av sejfiléerna och lägg dem på purjolöken. Lägg på citronskivor från halva citronen, bladpersilja, salt och peppar. Ringla över olivolja. Sätt in i ugnen på 170 grader i ca 15 minuter.

Äggsås:Hacka löken. Smält smöret i en kastrull och fräs löken. Rör ner mjölet och sedan mjölken, vatten och fiskfonden. När fisken är klar - häll av fiskspadet och rör ner det i såsen.
Hårdkoka och hacka äggen och blanda ner dem i såsen. Avsluta med persiljan. Ta bort de ugnsbakade citronerna och lägg på nya citronskivor över fisken. Häll såsen runt fisken.

Dagens citat är May West: Som regel undviker jag frestelser, om de inte är oemotståndliga.....

Kram/Anette

Inga kommentarer: