måndag 29 september 2008

Örtsalt




Idag har jag alltså avverkat min första arbetsdag på över 8 år.... jag blev sjukskriven vid milleniumskiftet.... Jag känner mig onekligen lite tom i bollen... alltså tommare än vanligt fast jag bara jobbat 5 timmar.. eller jobbat och jobbat. Jag har glidit runt och njutit... Kramat kollegor och annat folk. Det mesta är omgjort inkl. datasystemet som är helt nytt. Känns faktiskt bra för då kan ingen (alltså inte ens jag själv) föränta sig/mig att jag ska kunna något. Det enda som är sig likt är lagret. Jag får väl gå dit och sätta mig ibland om jag känner mig förvirrad och sitta där och "känna igen" lite.....
Nog om detta.
Det är ju skördetid nu... eller den är ju snart förbi men mina örter lever ännu i alla fall. Jag brukar göra ett örtsalt av en del av min skörd för att kunna njuta hela vintern av kryddorna.
Man tar av det örter man har jag brukar ha i sin örtgård
I år har jag odlat
Citrontimjan (min favorit som också är på översta bilden)
Kryddtimjan (nytt för i år hos mig)
Rosmarin
Dragon (min heter fransk dragon... jag vet inte om det är någon skillnad)
Gräslök

(Förut om åren har jag haft oregano och basilika också men jag vet inte varför jag missade det iår....)

Hacka gräslöken och repa av timjan och rosmarin från stammarna.
Lägg ut ett lager havssalt på en långpanna och strö över örter... blanda lite.
Torka dem i ugnen på 50 grader (30 grader står det i min örtbok men min ugn har inte så låga nummer så det får bli 50 och det funkar) tills örterna torkat ordentligt.
Krossa kryddor och salt lite med en mortel eller med en stavmixer.

Dagens citat är Josch Billings:
Ensamhet är ett trevligt ställe att besöka, men dåligt ställe att stanna
på.

kram/Anette

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter bra att du bara njutit av dagen!
Jaha, ska man köra det i ugnen också? Jag tänkte göra med rosmarin. Har du gjort med oregano någongång? Jag har ju massor, men jag tänkte att det kanske inte passar så bra i salt??

Anette sa...

jag har inte gjort det med oregano men det är bara för att jag inte har någon... I min örtbok står det att det också funkar... så kör du!

Anonym sa...

Åh så härligt!! Jag brukar också göra liknande och har dessutom exakt likadana burkar som du använder. Det brukar bli lagom till sommarens grillningar som jag göra olika mixer med salt och örter! Så gott!

Anonym sa...

Vad fint det ser ut! Jag har tänkt Örtsalt, men det har inte blitt av ännu.