tisdag 23 september 2008

Pepparsås


Vilken underbar höstdag det är här idag!
Helt underbar. Cyklade in till Lit och kunde bara njuta av luften, utsikten och alla färger.
Idag blir det pizza till middag, alltså inget att blogga om. Däremot ska jag på "allmän begäran" (d v s min dotter och min son) lägga ut receptet på min pepparsås.
Nu är det ju så att den varierar från gång till gång och görs lite efter tycke och smak och vad jag råkar ha i kryddskåpet.... men jag har två varianter... en liten genvägs-sås och en gjord från grunden.

Om vi börjar med genvägen så behöver man:
En påse brunsås
som man kokar i 1 dl vatten och 3 dl grädde.
När den kokat ihop sig rätt tjock kryddar man med
tabasco, och canyennepeppar (de är ett måste)
sen kryddar man på med vitpeppar och svartpeppar och andra pepparsorter.
Den ska vara ganska stark men kom ihåg att den "sätter sig" lite och blir starkare efter ett tag.

Den andra varianten:
3 msk smör smälts
2 msk vetemjöl och 1,5 buljongtärning blandas i.
späd med 3 dl grädde och lite vatten till lagom tjocklek.
Samma kryddning där men droppa även i lite soya för färgens skull.

Tyvärr kan jag inte uppge hur mycket av varje pepparsort som jag brukar ha i för jag har ingen aning.....

Nu ska jag ut och njuta lite till av höstdagen.

Dagens citat måste bara bli från lille söte Elias, grannens 2,5 åriga kille. Hans komentar när hans pappa Ante visade honom en flådd älg som hängde i garaget: Men fy fan vilken stor kräfta

Kram/Anette


2 kommentarer:

Anonym sa...

Men vaddå? Pizza kan du väl blogga om!! Din bästa fyllning de luxe, ditt superbraiga mamaitalianotips och godaste pizzasåsen... Pizzablogg hitåt! =)

Anette sa...

Nu är jag en ganska tråkig pizzabagare..... ost, tomat, skinka och tomatsås.... lite oliver på Örjans halva.....När jag utökat min reportoar återkommer jag =)