onsdag 10 september 2008

Rödbetssoppa - Borsjtj


Idag är det grått, kallt och trist... då passar det bra med soppa tycker jag. Soppa och nybakat bröd.......
Jag har inte odlat så himla mycket grönsaker i år... men rödbetor har jag och då passar det ju med rödbetssoppa eller Borsjtj som det heter i min kokbok... eller "Vår kokbok"

Så här gör man i alla fall 6 portioner:
6- 7 råa rödbetor (ca 500 g)
2 - 3 gula lökar
1 - 2 morötter
1 klyfta vitkål (ca 250 g)
2 - 3 msk smör
1 1/2 l vatten + 3 buljongtärningar.
1 krm svartpeppar
1 lagerblad
1 - 2 msk vinäger
salt

Skala och och skär rödbetor, lök och morot i strimlor men spara en rödbeta.
Smält fettet i en kastrull och de strimlade grönsakerna fräsa några minuter.
Tillsätt vatten, buljongtärning, lagerblad och peppar och låt det koka 20 - 30 minuter.
Finriv sista rödbetan och tillsätt den när soppan nästan är färdig kokt så får den
fin röd färg. Smaka av med lite vinäger och ev salt.

Servera soppan med gräddfil eller avrunnen kefir. Jättegott =)

Dagens citat såg jag på ett förkläde man kan köpa på http://www.bluebox.se/: A clean house is a sign of a wasted life....

Ett sånt förkläde vill jag ha....
kram/Anette

1 kommentar:

Lisa sa...

rödbetssoppa åt jag igår.. (: