torsdag 4 september 2008

Mjuk äppelkaka


En tråkig grå lite blåsig dag…. Men en stor hög med tvätt som väntar på att bli stuken….
Vad gör man då för att pigga upp sig… jo! varför inte en kaka.. Hittade ett recept på en mjuk äppelkaka och eftersom jag har äpplen liggandes så passade det ju bra. Jag fick modifiera receptet lite eftersom min sambo är allergisk mot nötter så här gjorde jag.

200 gr matfett
4 ägg
3 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
½ dl mjölk

Fyllning:
4 äppeln
1 tsk kanel

Topping:
1 påse flagad mandel
1 dl socker
1dl vetemjöl
100 g smält matfett.

Smält matfettet. Vispa ihop ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver och rör ner i smeten.

Vänd ner mjölk och matfett. Häll smeten i en form med bakpapper 20 x 30 cm.

Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Vänd dem i kanel och lägg den i rader ovanpå smeten.

Blanda mandeln, socker, mjöl och mattfett till topping och klicka ut över äpplena.
Grädda i 200 grader ca 35 minuter. Låt svalna och skär i rutor.

De blev jättegoda…. Så nu blir det ju en prövning att låta bli att äta upp dem…. Men va tusan, man ska väl unna sig lite också…

Dagens citat blir kloka ord från Stig Johansson: Alla dessa dagar som gick… inte visste jag att det var livet…

Tänk på det och lev här och nu !!! Ta en kaka till =)
Kram/Anette

Inga kommentarer: