onsdag 8 oktober 2008

Fina Smörbullar



När jag känner mig lite smådeppad brukar det lätta lite om jag bakar.... samma sak om jag handarbetar med något en stund... Men just bakandet har så mycket annat positivt med sig.. inte bara känner jag mig gladare, det doftar gott här hemma och förhoppningsvis blir någon glad av det hembakade.

Nu var det lite roligare att baka när barnen bodde hemma. Nog för att Örjan nog blir glad för det nybakta.....men just bullar, som jag valde att baka idag, är väl inte det han gillar mest... inte kaffebröd över huvud taget.

Jag tror i och för sig att det är bra att deppa lite ibland. Riktigt få tycka synd om sig själv... eller någon annan för den delen.. jag är inte så himla nogräkad jag kan deppa lite för att andra har det jävligt också =). Nu håller inte mina depp-perioder i sig speciellt länge som tur är och just idag tar den väl slut där bakningen börjar.... hm.. undrar just om det bara är för mig som bakning har sådan effekt eller är det så att bagare alltid mår bra och är glada?

Min familj är ju van vid att jag provar nya recpt och äter snällt det jag serverar... men när det gäller bullar vill dom bara att jag gör dem som ”jag brukar”....
När jag någon gång provat nytt recept har det aldrig mötts med glada tillrop....

Idag struntade jag i det och provade ett nytt recept i alla fall....fina smörbullar heter dem och så här gör man 40 st.

Fina smörbullar
25 g jäst
1 ½ dl gräddmjölk
(50/50)
2 msk socker
2 ägg
150 g mjukt smör
Ca 400 g vetemjöl
(ca 6 ½ dl)

Fyllning:
125 g mjukt smör
1 ½ dl florsocker
2 msk vaniljsocker.

Ägg till pensling

Lös upp jästen i den kalla gräddmjölken. Tillsätt socker, ägg och smöret i klickar. Blanda ner mjöl och arbeta samman till en lätt deg. Jäs degen övertäckt ca 10 min

Rör ihop fyllningen. Kavla ut degen till en platta ca 75 x 25 cm. Bred på fyllningen. Rulla ihop, Skär i knappt 2 cm tjocka skivor och lägg i formar.
Jäs övertäckta till degen reser sig efter lätt tryck. Det tar 40 – 45 minuter eftersom det är en kort första jästid.

Pensla med ägg och grädda i 250 grader ugn 6 – 8 minuter. Sikta över florsocker strax före servering.

Tid: ca 1 tim 30 minuter..

Nu får familjen säga vad dom vill... jag tyckte de blev jättegoda bullar i alla fall.
Jag ska ta påtår och en bulle till och sitta och känna mig lite nöjd....

Ska ut med AnnaKarin och springa i kväll så jag kan ta två.....

Dagens citat Robert Orben: Sluta oroa dig för hälsan. Den försvinner i alla fall.

Kram/Anette

1 kommentar:

Hanna sa...

Dina vanliga bullar är ju godast!! Fast dom här låter helt ok också!