torsdag 23 oktober 2008

Stuvade morötter




Idag har jag jobbat igen... Jisses vad trött jag blir. Inte van att använda huvudet så mycket på dagarna märker jag, men otroligt kul är det fortfarande.
Däremot känns det som om det är eftermiddag när jag kommer hem, fast klockan inte ens är ett...

Idag blev det morotsstuvning och fläsk till middag.
När jag satte moröttsfrön i våras satte jag både vanliga morötter och någon påse med "blandade färger" på morötterna. De smakar som vanliga morötter tycker jag men en del är jättebleka och andra är nästan bruna. kokvattnet blev också lite "smutsbrunt".

När jag stuvar morötter gör jag så här.
jag delar morötterna i mindre bitar och kokar dem mjuka i saltat vatten.
Häller av vattnet men sparar en del av det.
Smält 3 msk smör i en kastrull och blanda i 3 msk mjöl.
Späd sedan med mjölk (om man har en skvätt grädde så blir det ju naturligtvis ännu godare...) och en del av kokvattnet.
Koka ihop till en lagom stuvning.
I med morötterna igen och smaka av med salt och peppar.

Jag var vrålhungrig så jag hann inte ta bild på maten innan jag åt men det blev en bild på Örjans matdosa då....

Dagens citat Golda Meir: Den som inte kan gråta av hela sitt hjärta kan inte heller skratta.

kram/Anette

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter gott :)