söndag 26 oktober 2008

Fläskkarré i lergryta




Det blev en verkligt lyckad födelesdag igår... Tack alla ni som kom med presenter, ringde, mailade och inte minst alla underbara sms.
Jag fick så mycket fina presenter allt ifrån godishalsband från lilla Elin, smycken presentkort och inte minst en jättefin tavla med en förstorning på Bacchus.

Till middag gjorde jag ett recept ur ICAs kokbok Husmanskost.... jag har inte lyckats få tag på den men recepten finns ju på internet.
så här gör man den.

Ingredienser
Portioner: 6-8

ca 1 kg fläskkarré i bit (alt hel kotlettrad eller skinkstek)
3 dl konc äppeljuice
2 msk kinesisk soja
1 tsk malen ingefära
2-3 morötter
1-2 äpplen
1-2 purjolökar
flingsalt
salt och peppar


Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel


Gör så här
1. Blötlägg lergrytan i kallt vatten i 15 minuter.
2. Blanda äppeljuice, soja och ingefära i en skål. Lägg i köttet och låt marinera medan grönsakerna förbereds.
3. Skala och skär morötter och äpple i mindre bitar. Ansa och skölj purjolök.
4. Torka av lergrytan lätt. Lägg morots-, äppel- och purjobitar i botten.
5. Lägg i köttet. Häll marinaden över.
6. Ställ lergrytan i kall ugn. Sätt ugnen på 200°C. Låt grytan stå i ugnen i 2 timmar.
Före servering, strö flingsalt över. Servera med kokt, pressad potatis,

Dagens Citat får bli: Frågan gäller inte hur gammal man är utan hur man är gammal.

kram/Anette

1 kommentar:

Anonym sa...

ser gott ut!
kolla in min blogg,jag gav mig på att göra egen äppeldricka häromdagen,till sist blev den bra.