onsdag 29 oktober 2008

Kycklinggryta Marengo... al a Anette



Idag gjorde jag en kycklinggryta till middag... ett hopkok på "fri hand" men det känns som grunden nog är Kycklinggryta Marengo eller nåt sånt...
Starkt blev det då.... Var i andra tankar medan jag kryddade tror jag.

så här gjorde jag i alla fall
600 g kycklingfiléer
2 burkar hela tomater
3 gula lökar
3 vitlöksklyftor
2 buljongtärningar
2 dl vatten
salt, peppar
örtkryddor
Cayennepeppar (hur mycket jag lade i vet jag inte men lite väl generöst var det nog allt)

Först brynde jag kycklingen som jag skurit i lite mindre bitar. Kryddade på dem lite och över i en gryta. I med tomaterna, vattnet och buljongtärningar. Sen stekte jag lök och vitlök så det fick lite färg och i med de också i grytan. Sen fick det stå och puttra i säkert en timme.... (något disträ idag så jag glömde den på spisen men attans va mört köttet vart) Till sist kryddade jag lite extra.

Jag serverade med ris till.

Dagens citat är ett ordspråk från Indien: Att besegra sig själv är betydelsefullare än att besegra tusen man i krig.
kram/Anette

Inga kommentarer: