torsdag 30 oktober 2008

Kärleksmums



Idag har jag jobbat... Det går bra men jag blir fortfarande attans så trött.
Dessutom känner jag mig allmänt deppad.... vet i gudarna varför men det går väl om sig.. Kanske bara är att jag är trött. Vaknar så tidigt nu när det är vintertid.
När jag kom hem hittade jag mail ifrån Ulla. I kväll ska vi nämnligen ha en berättar kväll här i byn. Christer Wall tror jag han heter som ska komma och berätta sanna ”spökhistorier” eller mer berättelser med lite övernaturlig anknytning. Jag har lovat Ulla att jag ska hjälpa henne med den kvällen.
Nu hade jag som sagt fått mail från Ulla upptäckte jag när jag kommit hem där hon undrar om jag kan handla till i kväll + baka en söt kaka.....

Jag som vid nästan 50 år ålder är stolt över att jag lärt mig säga NEJ... sa naturligtvis.......”javisst en kaka kan jag väl baka”. Nedrans också.. nästa gång ska jag säga NEJ högt så någon mer än jag själv hör. Nu är det väl inte hela världen att sno ihop en kaka i och för sig bara det att jag är så trött och just det här att jag bestämt mig för att säga Nej när jag inte känner för något till 100 %....

Nåja den kaka jag gjorde var i alla fall Kärleksmums. Nu hittade jag inte mitt gamla recept utan fick prova ett helt nytt.. så här gjorde jag:
Botten:
2 ägg
3 dl sockeer
4 dl vetemjöl
3 tsk bakpluver
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
150 g smält smör

Glasyr:
3 ½ dl florsocker
4 msk smält smör
4 msk grädde
3 msk kakao
2 tsk vaniljsocker

Garnering:
Kokos

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl väl med de resterande torra ingredienserna. Rör ner mjölblandningen växelvis med det smälta smöret i äggsmeten.
Häll smeten i en mindre bakplåtsbeklädd långpanna 35x25 cm.
Bred ut smeten jämt och grädda i 225 grader 10 – 12 minuter.
Rör samman glasyren och bred över den avsvalnande kakan. Strö över kokos och skär i rutor.

Dagens ord är ett ”nytt” ordspråk som jag fick av min vän Kajsa: Som man raggar får man ligga
kram/Anette

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh kärleksmums är ju så gott! Kanske ska baka lite såna imorgon och ha i frysen, det ser ut som om regnstormen inte vill ge med sig här... Ha en bra kväll!