tisdag 28 oktober 2008

Skinkpaj




Har inte jag världens finaste hund? Det här kortet fick jag som stor tavla på min födelsedag av mina underbara barn.

Idag blev det paj till middag. Jag gillar pajer.
Sen går det ju stoppa ner lite allt möjligt i dem, det man råkar på ha i kylskåpet.
Jag har två varianter av pajdeg den jag gjorde idag är lite frasigare.
Den innehåller
3 dl mjöl
150 gr smör eller margarin
och ett ägg.
Blanda ihop ingredienserna och sen ska man låta degen vila i en halvtimme. Jag brukar klämma ut degen i formen och sen låta den vila i en halvtimma annars blir det så kall, hård och omedgörlig tycker jag.

När man fyller pajen, lärde jag mig på ett matlagningsprogram på tv, är det bästa om man bryner på det som ska vara i (utom ost då)... som idag lök och skinka.... Sen späder man med 3 dl mjölk och låter det koka upp. På det viset så tar mjölken smak av fyllningen och man slipper äggstannings-smak på pajen. Sila av mjölken och blanda i 3 st ägg i den smaka av med salt peppar och gärna någon örtkrydda.
Fyll pajskalet med ost och den övriga fyllningen (idag skinka och lök) och til sist häll över mjölk + ägg blandingen. Grädda i 2oo grader ugn ca 1 timme... Det brukar stå 35 - 40 minuter men jag har då aldrig lyckats få någon genomgräddad på den tiden... 1 timme brukar vara lagom om man vill få äggsmeten att stelna ordentligt.

En god sallad + dressing till.

Dagens ordspråk är från en okänd stressad kvinna: Må gud vara med dig, för jag har inte tid.

kram/Anette

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skinkpaj som är såå gott! Självklart har du en superfin hund - samojed? Kul att få som förstoring och rama in! Jag har ett porträtt förstorat av min numera avlidne dobermann, ett foto som betyder massor... Jag fotade honom själv nere vid sjön (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/146192.htm?set=mp) en dag för det var tänkt som ett minne, och man kan se i hans blick hur vemodigt porträttet blev... En fyrbent vän sätter sina spår!

Anette sa...

Jag visst är han fin våran Samojed Bivillis Bacchus av Hanibal... bara en sån sak.... Bacchus kallad då. Vilken underbar bild på er hund.

Anonym sa...

Åh vi har också en samojed! Hon heter Malva och är så himla söt! Din hund var också übersöt! =)

Din blogg är jättefin måste jag passa på att säga, supermumsigt recept också! =)

Kram, Jennie