lördag 25 oktober 2008

Marängtårta




Vackra rosor va? De fick jag av min sambo....
Idag fyller jag år.... så idag blir det tårta.
Barnen kommer på middag också senare... ska prova ett nytt recept då... blir det gott så ska jag blogga om det.

Tårtan idag blir en marängtårta... Lätt att göra och god.. Dessutom slipper man bekymret med att ganera den. Sånt är ju kul när man gör till barn... en massa godis och ljus..Men till mig... hm.. att få plats med alla 27 (ha) ljus i år igen det blir lite trångt....

Marängtårtan gör man i alla fall så här:
125 g smör eller margarin
1 dl socker
2 äggulor
1 ½ dl mjölk
2 tsk bakpulver.
Marängen:
2 äggvitor
1 ½ dl socker
1 tsk vanilj.
Fyllning: Grädde och bär.

Rör socker och smör vitt. Tillsätt äggulorna och lite mjölk i taget. Sist mjölet blandat med bakpulver. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper och grädda 175 grader i 15 minuter.
Vispa under tiden äggvitan. Rör försiktigt ner sockret.
Bred massan över sockerkakan grädda ytteligare 15 minuter i 175 grader.
Dela på mitten och fyll den med grädde och bär.

Dagens citat Toyohiko Kagawa: Vänlighet och kärlek är smittsammare än någon sjukdom.

kramar/Anette

Inga kommentarer: