tisdag 19 februari 2008

Fisk på nytt porslin!


Idag är det tisdag..... grått och tråkigt...Jätte halt är det ute också. Jag fick hålla i mej rejält i sparken när jag var ute med hunden. Men det gick undan, lite väl fort ibland i nedförsbackarna så jag fick ta in i snökanten några gånger.

Till middag idag blir det fisk. Jag såg Niklas Ekstedt i "Niklas Mat" för säkert ett år sen göra en fiskrätt som jag tyckte såg så god ut. Det såg ut som något jag ätit som barn. Jag har funderat länge på den receptet och nu gick jag in på svt:s hemsida och hittade receptet.När jag var och handlade på ICA idag så föll jag för frestelsen att köpa nytt porslin. Jag har kollat så länge på dem och idag slog jag till. Jag köpte bara en kartong så det är 4 flata, 4 djupa, 4 asietter och 4 muggar. Ska höra vad Örjan tycker om det. Har jag tur så köper han ett paket också =).Vårt gamla porslin är köpt på Ikea och har blivit fläckat av diskmaskinen.

Maten idag gjorde jag så här i alla fall:

Ingredienser
Beräknat för 4 portioner
2 purjolökar
600 g sejfilé
1 citron
salt och peppar

Äggsås
0,5 gul lök
2 msk smör
2 msk vetemjöl
1 dl mjölk
0,5 liter vatten
2 msk flytande fiskbuljong
2 ägg
2 msk persilja, hackad

Gör så här:
Skiva purjolöken och lägg den i en eldfast form. Skölj av sejfiléerna och lägg dem på purjolöken. Lägg på citronskivor från halva citronen, bladpersilja, salt och peppar. Ringla över olivolja. Sätt in i ugnen på 170 grader i ca 15 minuter.
Äggsås:Hacka löken. Smält smöret i en kastrull och fräs löken. Rör ner mjölet och sedan mjölken, vatten och fiskfonden. När fisken är klar - häll av fiskspadet och rör ner det i såsen.
Hårdkoka och hacka äggen och blanda ner dem i såsen. Avsluta med persiljan. Ta bort de ugnsbakade citronerna och lägg på nya citronskivor över fisken. Häll såsen runt fisken.
Dagens Puh: Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fint porslinet är! Vi har också köpt nytt - på Ikea... ;)
Du lagar ju mat åt Örjan så om han vill äta måste han ju ha en tallrik också!

Hanna sa...

Mm... tallrikarna var jättefina!

mardin sa...

Hej!

Jag såg ditt fisksopperecept på webben. Vill tipsa om www.svenskfisksoppa.se, en webb med just fisksopperecept där bästa receptet vinner fina priser!


Varför inte lägga upp ditt recept även där? Jag lovar att rösta på dig!

Mvh
Mardin