fredag 15 februari 2008

Fredag


Den här dagen har jag ju verkligen lyckats tjorva till....

För att hinna allt idag så var jag uppe redan kl 6 och började baka tekakor.Jag är ju ändå uppe så dags så det är ju helt ok i och för sig.
Receptet har jag fått av min vän Lena... som i sin tur fått det av sin mamma.
Man blötlägger havregrynen i mjölk över natten.
Det som är bra med det här receptet är att man bakar ut te-kakorna direkt när man gjort degen.. sen får dom jäsa.
Det blir ganska många så hela köksbordet blir fullt av plåtar med tekakor som ska jäsa... men så här dags spelar det ju mindre roll.

Så här gör man:
5 dl havregryn
1 liter lättmjölk
300 g smält margarin
3 dl strösocker
2 pkt jäst
ca 1,5 kg mjöl (20 - 22 dl)
spar lite mjöl till utbaket.

Blanda havregryn med mjölken och låt stå över natten.
Smält margarin och häll i havregryn-mjölkblandningen i kastrullen och värm till fingervarmt.
Blanda det sen med socker samt jäst+salt (som man innan rört ihop i en kopp så det blir rinnande). Rör till sist ner mjölet. Degen ska bli lättarbetad och inte kladda.
Kavla ut på en gång, inte för tunnt 0,5 cm ungefär. Ta ut cirklar med ett glas eller dyligt.
Nagga och låt jäsa i 2 timmar.
Grädda på 225 - 250 g ca 5 minuter tills de får en ljusbrun färg.

Nu ska jag ta och fixa till mig och fara till stan och hämta Oriflames kollektion....
sen ska jag packa upp och sminka folk...

Middagen idag??? hm... det får bli makaroner och korv eller nåt annat som går fort.

Dagens Puh:
Om du alltid säger "vi får se" händer det aldrig någonsin någonting.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Om man glömt bort att blötlägga havregrynen i tid så funkar det super att koka ihop en gröt istället! Det gör alltid jag för jag är inte så planerande av mig när det gäller bakning. :)
Ha en trevlig helg!

Hanna sa...

Mmm! Blir tekakor till kvällsfika!