tisdag 26 februari 2008

Pizzasnurror

Idag fortsätter förberedelserna inför fjällturen, så idag gör jag Pizzasnurror. Första gången jag åt det var hos min bror och hans fru. Då fick jag det som förrätt. Jag tror dom hittat receptet i Buffé. Efter det har jag gjort snurrorna många gånger. Det är perfekt som mellanmål och som fika på utflykter. Jag gillar att äta dem varma eller i alla fall ljumma.. Örjan och Nicke gillar dem mest kalla.

Så här gör man:
1 pkt pizza mix eller gör sconesdeg på 4 dl mjöl.
3 msk tomatpuré
1 paket bacon
1 röd lök
3 tomater
2 1/2 dl riven lagrad ost
valfria färska örter eller pizzakryddor
1 ägg till pensling.

Gör pizzadegen och kavla ut till ca 25 x 40 cm
Bre ut tomatpurén, klipp över bacon, hackad lök och tärnade tomater
Strö över riven ost.
Rulla ihop som en rulltårta.
Skär i 1 1/2 cm breda skivor
Lägg på en plåt med snittytan upp.
Pensla och grädda i 225 grader tills de blir gyllenbruna

4 kommentarer:

Hanna sa...

Jag tror att jag måste göra pizzasnurror i helgen!

Anonym sa...

Konstig förrätt???
Vi brukar göra det när vi ska på picknick. Gott!

Anette sa...

Det var du Åsa som bjöd på det som för-rätt...eller du och Mattias... men det var jättegott

Anonym sa...

Det måste vara min briljanta idé att göra pizzasnurror överhuvudtaget, men Mattias mindre bra idé med dom som förrätt... ;)