onsdag 13 februari 2008

Korv stroganoff





Idag blåser det nåt otroligt här… Nog för det brukar vara blåsigt i min by men idag är det värre än vanligt. Dessutom är det soptunne tömning så på vägen ligger tomma soptunnor huller om buller. När jag var ute och gick med hunden blev jag som blästrad i ansiktet…. Jag behöver då inte göra någon peeling i ansiktet på länge nu… alltid något att glädjas åt.
Idag blir det korv stroganoff till middag.
Jag kom på att Örjan inte är så förtjust i det så jag provade ett nytt recept för att se om det blir bättre…. Nu hade jag inte allt hemma utan det blev lite jag tar vad jag har…
Det skulle t ex vara 2 dl grädde… jag hade typ en halv dl men sen hade jag matlagningsyoghurt så jag hällde i det i stället.
Så här gjorde jag:

500 g Falukorv
1 msk smör1 hackad gul lök
1 vitlöksklyfta, krossad
3 msk ketchup1 burk krossade tomater
4 dl grönsaksbuljong
2 dl grädde eller matlagningsyoghurt
salt
peppar

Skär korv i mindre bitar. Bryn dem i smöret i en stekpanna.
Hacka löken och låt den steka med.
Tillsätt vitlök, ketchup och de krossade tomaterna samt buljongen
Tillsätt grädden/yoghurten och smaka av med salt och peppar.
Jag serverade med potatis.

Dagens puh: "När du gått omkring länge ute i blåsten och plötsligt går in i någons hus och han säger: 'Du kommer precis lagom för en munsbit av något slag!', då vet du att det är en trevlig dag."

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu har vi äntligen gjort din lax med rotfrukter och dillsås, som Hanna skrev om på sin blogg förut. Det var verkligen supergott och fräscht med rotsakerna och citronsmaken!