lördag 23 februari 2008

Lördag middag


Det känns som Hanna och jag lagat mat och ätit hela helgen hittills....

Till middag idag blev det Fläskfié med örttäcke till det serverade vi Potatiscocotte, rödlökschutney och pepparsås.

Så här gjorde vi:
1 fläskfilé
salt, peppar
1/2 tsk paprikapulver
1 knippe persilja
1 knippe basilika
1 knippe timjan
5 msk ströbröd
8 msk olivolja
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
2 msk färskpressad citronsaft
1 tsk riven citronskal
50 g smör eller margarin


putsa fileerna, krydda dem kraftigt med salt, peppar och paprikapulver.
Skölj och torka örterna noga. Hacka dem fint. Blanda örterna med ströbröd och 6 msk olivolja.
Skala och hacka löken fint och pressa vitlöken. Blanda ner lök och vitlök med örterna. Smaka av med citronsaft, citronskal, salt och peppar. Hetta upp resten av oljan i en stekpanna, bryn filén kraftigt runt om. Ta upp dem och låt dem svalna något. Sätt på ugnen på 225 grader, smörj en form med matfett. Lägg i filéerna och bred på örttäcket, Klicka över resten av matfettet.
Grädda formen 20 - 25 min. Ta ut formen och låt köttet vila några minuter innan det skärs upp i skivor.

Potatiscocotte:
650 g potatis
1 tsk salt
1 1/2 dl vispgrädde + 1/2 dl av potatisvattnet
2 äggulor
2 msk riven parmensanost
1/2 msk ströbröd.
Skala och koka potatisen mjuk.
Smörj små suffléformar à 1 1/2 - 2 dl.
Sila av potatisen, men behåll 1/2 dl av vattnet.
Salta och krossa potatisen med vatten och grädde utan att vispa för mycket.
tillsätt äggulorna.
Fyll formarna med moset, strö över parmensanost och ströbröd.
Gratinera dem i 250 graders ugn ca 10 minuter.
Receptet på rödlökschutney finns hos Hanna.

I kväll blir det melodifestival med stor omrösning. Hanna, Danne, Weronica och jag... Örjan lär man väl inte få till nåt sånt misstänker jag.
Till melodifestivalen serveras ostkrokar och chips.... recept - näe... jag tror inte det va?

Dagens puh:Poesi och visor är inte saker man hittar, utan det är saker som hittar en, och det enda man kan göra är att gå där de kan få tag på en.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nöff,nöff´sade grisen,jag vill inte till spisen-kotletter och file´kan ingen se, jag gråter!