torsdag 7 februari 2008

Raggmunkar


Raggmunkar
Det är nog det enklaste och billigaste man kan äta.. i alla fall om man har egen potatis..
Under mina allra fattigaste singel-år serverades det ofta raggmunkar hos oss…
Speciellt om barnen hade kompisar som skulle äta hos oss. Lyckligtvis så gillade båda barnen + deras kamrater raggmunkar med lingonsylt. Serverar man bacon till så blir det ju ännu bättre.
Lätt att göra är det också… så här brukar jag göra…


Jag monterar kniven i matberedaren.
Lägger i ägg 1 eller 2…
Mjölk, mjöl salt och 6 – 7 skalade potatisar.
Sen sätter igång och blandar och hackar…
Kör till potatisbitarna blivit ganska små som riven potatis ungefär.
Smeten ska vara lite som pannkakssmet i konsistensen.
Stek dem i stekpanna.

Bacon har jag nyss lärt mig steker man bäst i ugnen i 225 grader eller så.
Man slipper allt stänk på spisen och kör dem bara tills de blivit så knapriga som man vill ha dem. Jag gillar dem riktigt knapriga!

Kram/Anette

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,
Kul att läsa på Din blogg, lite mattips kan man ju få :)

Bejken (internt skämt) brukar jag köra i micron först på en talrik med hushållspapper, sen blire knaprigt när man steker :)

Raggmunk var länge sedan.. kanske ska göra det snart