onsdag 6 februari 2008

finsk korv



Till middag idag blir det finsk korv.
Örjan och Hanna har ju varit till min moster Marija-Liisa i Sala…
Där blev de bjudna på den här korven. Örjan förklarade att sån här korv gick inte få tag på i Östersund.. vilket ju är ren nojja… Den finns både på Lidl och på Willys… men det har väl inte han någon koll på. I vilket fall så fick han med sig ett paket hem… Hanna med tror jag.
Idag blir det därför stekt korv och hemlagad potatismos.
Nu gillar ju min sambo helst pulvermos, men det struntar jag högaktningsfullt i idag känner jag.
Jag tyckermosen blev riktigt god.
Till korven serverar jag röra av rödlök, bostongurka och ketchup på riktigt moster-vis. Hon brukar i och för sig ha vanlig gul lök men jag tycker den röda är mildare i smaken och för magen..
Tänkte jag skulle göra rejält med potatismos så jag skulle kunna göra potatisbullar till middag imorgon. Men jag ser nu att det här kommer nog inte räcka mer än till middag och Örjans dosa. Får bli raggmunkar i morgon kanske…hm…
Kram/Anette

3 kommentarer:

Hanna sa...

Jag och Örjan fick för oss att de bara gick att köpa i finland. Men det var ju tur att den finns i stan också, för det är en god korv!

Anonym sa...

Det låter inte lika exotiskt om man kan köpa den på Willys... =) Pulvermos istället för hemstampad - är han inte riktigt riktig?
Jag måste nog skaffa mig ett liv, har varit inne på din blogg hundrasjuttiotolv gånger idag. =)

Anonym sa...

hyvä kuuma makkara