tisdag 12 februari 2008

Purjo och potatissoppa


Idag är det ju stafett på skidskyttevm här ifrån Östersund.
Dom börjar sända kl 14.... så för att få eftermiddagen helt fri har jag redan lagat middagsmaten.
Jag har gjort Purjo och potatissoppa... den brukar bli godare om den får stå till sig lite.
Soppa är bra mat men kanske inte det bästa att ha i matdosan.... men det är inte mitt bekymmer riktigt ;)
Serveras den med nybakt bröd så är det ju ännu bättre och jag råkade ju på baka idag då...
Så här gjorde jag soppan:
300 gr skalade potatisar
1 gul lök
2 purjolökar
ca 2 msk smör eller margarin
1 l vatten + 2 hönsbuljongtärningar (fast jag tog 3 jag....)
2 - 3 msk grädde eller creme fraiche
Skiva potatis, lök och purjolök och fräs dem lite i smöret utan att det tar färg.
Tillsätt de smulade buljongtärningarna och vattnet.
Koka tills det är sönderkokt ca 15 - 20 minuter.
kör med stavmixer så soppan blir slät.
Häll i grädden och smaka av med salt och peppar.

Dagens puh:
Ibland är en båt en båt och ibland är den närmast en olyckshändelse. Det beror alldeles på om du är över eller under den.

1 kommentar:

Anonym sa...

Soppa försöker vi äta ungefär en gång i veckan och en period åt vi bara potatis- och purjolökssoppa. Nu är äter vi mest broccolisoppa, den är jättegod och så går den hem så bra hos ungarna! Love längtar nässelsoppa, men det får bli till våren.