torsdag 7 februari 2008

Kryddmuffins


Idag ska Hedde komma….. Hon brukar vara morgontidig och frågade till och med när jag var klar med hundrastning så hon inte skulle komma mitt upp i det…
Nu är kl över 10 och hon har inte synts till ännu…
Så jag tog och bakade lite muffins istället…
Hannas favoritmuffins…. Kryddmuffins….
De är riktigt goda.. lite pepparkakssmak så där…

Vad tråkiga bak-formar är… i alla fall dom man får tag på här i Lit…
Antingen är dom helt vita eller så står det ”hembakat” på dem… vilket ju är en helt överflödig upplysning när det gäller det jag bakar… visst det brukar smaka helt ok.. men visst syns det att det är gjort här och inte på nåt bageri
Jag har sett när Leila bakar på tv att det finns både guldfärgade och annat fint…
Jag får försöka komma ihåg när jag åker in till Östersund nästa gång.. Någonstans där måste det ju finnas…. I julas fanns det som det stod God Jul på såg jag…

Nåja här är receptet på Gretas Kryddmuffins
Ca 20 stycken (fast jag får alltid till flera)
100 gr smör eller margarin
2 ägg
3 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1 tsk mald kardemumma
2 tsk kanel
½ tsk ingefära
1 ½ dl grädde eller mjölk
Grädda i 200 – 225 graders ugnsvärme ca 15 minuter

Smält matfett och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjölet med bakpulver och kryddor. Tillsätt mjölblandningen i äggsmeten växelvis med vätskan.
Rör ner matfettet. Fyll formarna till drygt hälften.
Grädda

//Anette

Dagens puh: Titta in till någon när som helst du känner för det, Säger de "Usch, är det du!" kan du alltid titta ut igen

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter gått, men hur mycket mjöl ska det vara?

Anette sa...

ops.... 3 dl...