tisdag 5 februari 2008

biff stroganoff



Tisdag!
Kände ingen lust alls idag att åka och handla så det får bli lite ”man tar vad man har”
Älgkött har vi ju i frysen…. Så det fick bli Biff Stroganoff..
Fast lite med det jag råkade ha hemma…..
Jag hittade ett recept i ”Stora boken om grytor” och sen fick jag modifiera allt efter det kylskåpet erbjöd och det mina smaklökar gillade….
Så här blev det….. Den första bilden är under tillagningen.... den ser betydligt godare och krämigare ut när den är klar....

Biff Stroganoff ala Ann1
500 gr älgkött
2 gula lökar
1 morot
Smör eller margarin till stekning
1 lagerblad
3 dl köttbuljong
2,5 dl lättcreme fraich
2,5 dl matlagningsgrädde
Ca 2 msk senap
Ca 2 msk ketchup

Skär köttet i ca 1 cm breda strimlor och skala och grovhacka löken… riv moroten grovt.

Fräs löken glansig och mjuk tillsammans med moroten i lite av matfettet. Häll över lök och morot på ett fat. Bryn köttstrimlorna lätt… minska värmen och häll tillbaka lök och morot. Salta och peppra.
Lägg i lagerblad, häll på buljongen och koka upp.
Rör ut mjölet i lite kallt vatten och vispa ner redningen i buljongen…
Låt småkoka 10 – 15 minuter.
Häll på creme fraich och grädde och smaksätt med senap och ketchup.
Småkoka ytterligare 10 – 15 minuter.
Strö gärna över persilja vid servering.


Det blev faktiskt riktigt gott..... Vad som skulle varit i om man följt receptet spar jag....

Någon bra kock sa en gång att recept bara är en bas... en grund att stå på....nåt att jobba utifrån...

Sånt låter bra tycker jag...
kram/Anette

1 kommentar:

Hanna sa...

Meh, har ni möblerat om?? Det ser bra ut!! Biffstroganoffen lät supergod!