lördag 9 februari 2008

Hallonsufflé


Idag var det äntligen dags att inviga mina suffléformar som jag fick i julklapp.

Vi valde till sist att göra hallonsufflé det blev jättegott... inte alls så där mäktigt som vissa efterrätter känns. Recpten hittadet jag i receptboken Passion för desserter som jag också fick i julklapp!

Så här gjorde jag:
300 g frysta hallon ( 150 gr när det kokat ihop till puré)
6 g majsena
4 gr pressad citronsaft
75 g äggvita (2 - 3 stycken beroende på äggstorleken)
1/2 tsk prssad citronsaft
25 g socker

- Mixa och passera hallonen, Koka samman purén under ständig omrörning tills ca 150g återstår. låt svalna.
-Lös upp maizena i 4 g citronsaft och vispa ner redningen. Koka upp under vispning. Täck med plasfilm.
- Vispa äggvitan med elvisp på mellanhastighet, blanda sedan äggvita med citronsaft och en tredjedel av sockret med stora tag med handvisp. Luta bunken åt sidan.
- När ägg vitan börjar lika marängskum tillsätt resten av sockret.
- Vispa nu på högsta hastihet med elvispen tills marängen blir styv.
- Blanda en fjärdel av marängsmeten med hallonröran. Rör till en slät kräm.
- Vänd där efter ner resterande marängskum med en slickpott.
- Fördela smeten i formar, sätt in sufflén i 175 grader 15-18 min.
Servera med halloncoulis.

Halloncoulis
200g hallon
20g florsocker
saft av en halv citron

Kör allting i en mixer.
Dagens puh (på tal om melodifestivalen)
Om du vill göra en sång lite mer gnolig kan du lägga till några tiddelipom!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det där såg gott ut! Jag vill också ha!!