måndag 11 februari 2008

Vintermat!



Idag var det helt underbart vinterväder... rena vårvintern! Som synes på övre bilden så gillar min hund Bacchus vädret alldeles förträffligt... precis som hans matte...
Jag blev kollosalt sugen på kolbullar..... det är det godaste man kan äta ute....helst i snön gjorda över öppen eld... Nu är ju kolbullar egentligen bara mjöl vatten och saltat fläsk ( sk amerikanskt fläsk) som skärs i tärningar och steks... man häller över en blandning av mjöl och vatten och steker hård i mycket fett så det blir nästan friterat..... visst det blir fett så det förslår men jisses vad gott.
Nu är det ju inte riktigt läge att fixa det till middag... och solen är ju borta när Örjan masat sig hem från jobbet också men för att fortsätta lite på samma tema så gjorde jag fläskpannkaka idag...
så här gjorde jag:
1 bit rimmatfläsk skärs i tärningar och steks i stekpanna.
häll över dem i en smord långpanna.
Pannkakssmeten:
4 ägg
4 - 5 dl mjöl
5 - 6 dl mjölk
1 tsk salt
Vispa ägg mjöl och hälften av mjölken (för att få en klumpfri smet)
Tillsätt salt och resten av mjölken.
Jag brukar sen vispa ett tag med ballongvisp för att få in riktigt mycket luft.
Jag gillar när pannkakan buklar upp sig som ett ojämt månlandskap ungefär...
På bilden syns hur den ser ut när den håller på gräddas...
Den ska få mer färg bara.
Helst serverar man med rårörda lingon...
nu har jag inte det men det näst bästa... hemgjord lingonsylt.
Kram/Anette
Så dagens Nalle puh citat:
Om personen du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat.

1 kommentar:

Hanna sa...

Åh, vad gott med fläskpannkaka. Jag har bara käkat det en gång sedan jag flyttade hemifrån, och då misslyckades vi med den.

BTW, jag måste köpa hem hallon, smoothien du bjöd på var delicious!