torsdag 14 februari 2008

Alla hjärtans dag




Idag är det alla hjärtans dag….
Det sötaste som någon gjorde för mig idag var Niklas som ville att jag skulle följa med honom på Skidskytte VM… fast han hade kompisar att gå med.
Nu hade jag ont i en fot och dessutom blåste det ohyggligt så jag hoppade över det. Men det var så himla gulligt av honom att jag skulle få gå med honom och hans kompisar.

Jag blir alltid lika förundrad när mina barn faktiskt vill tillbringa tid med mig... typ gå på stan och sånt... Hanna är också sån att hon gärna går med mig... Det värmer verkligen hjärtat att ha sånna barn.

Middagen idag då....

Det blev "kalasbiffar i ugn" med stekt potatis....

och eftersom det ju är Alla hjärtans dag så fick det bli Marängsviss (hoppas det blev rättstavat... det där kan vara knepigt att stava även om man inte är dyslektiker... vilket jag nu är då....)

Så här gjorde jag biffarna:
500 g köttfärs
1 ägg
2 msk potatismjöl
2 dl mjölk
1 1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk basilika
6 - 8 skivor bacon
några äpplen
ost

Blanda först färs med ägg, potatismjöl och mjölk. Blanda sedan i salt, peppar och basilika. Forma till biffar och linda en baconskiva runt varje biff. Lägg biffarna i en smord ugnsform. Dela äpplet i bitar och lägg dem i formen brevid biffarna. Ställ fatet mitt i ugnen och stek 25 -30 minuter i 225 g ugn. Täck varje biff med en skiva ost när det återstår ca 10 minuter av stektiden.

Jag serverade med stekt potatis.
Imorgon ska jag vara med på en modevisning.... måste iväg och hämta Oriflames kollektion i torvalla och sen packa upp både smycken och smink.... Det blev lite hastigt bestämt (blev tillfrågad idag... men vem behöver lång betänketid)... Jag hade redan bestämt mig för att baka tekakor i morgon för att leverera till Hanna, Nicke och Weronica med familjer på lördag.. Jag hann ju lägga havregrynen i mjölk (ska ligga över natten) innan det här med visningen blev bestämt så jag får upp och baka i ottan.

Ha en trevlig Alla Hjärtans dags kväll (heter det så?)

//Anette


Dagens Puh:

När du hälsar på hos en vän och känner för en liten smakbit av något, försök att titta lite längtansfullt i riktning mot skafferiet.

1 kommentar:

Hanna sa...

Det är för att vi har en sån underbar mamma ju.